معایب ارز دیجیتال چیست؟

۳,۴۵۱ بازديد


معایب ارز دیجیتال چیست و چرا باید آن را بدانیم؟ در مجموعه مقالات آموزش رایگان ارزهای دیجیتال، زمان آن رسیده است که به مشکلات این ارزها نگاهی بیندازیم. در بسیاری از مراکز حرفه ای که دوره های ارزهای دیجیتال برگزار می کنند، معمولا کمتر در مورد معایب آن صحبت می کنند و بیشتر روی مزایای این ارزها تمرکز می کنند. اما از آنجایی که در مقاله ای جداگانه به بررسی کامل و کامل مزیت های ارز دیجیتال پرداختیم، لازم دیدیم برای روشن شدن شرایط عملکرد در این بازار، معایب آن را با شما در میان بگذاریم. در نهایت با مقایسه مزایا و معایب می توانید روند بهتری را برای معاملات خود در این بازار ارائه دهید. ما با تو هستیم.

چرا درک نکات منفی ارز دیجیتال مهم است؟

اما اهمیت دانستن معایب ارز دیجیتال چیست و چرا باید نسبت به این مسائل آگاهی کامل داشته باشیم؟ بدانید که هر بازار سرمایه گذاری مزایا و معایب خود را دارد. از بازار مسکن گرفته تا بازار خودرو گرفته تا بورس و بازار فارکس، همگی چالش هایی دارند. اما اینکه ما کجا سرمایه گذاری کنیم به جوانب مثبت و منفی آن بستگی دارد.

به عنوان مثال یکی از رایج ترین روش های سرمایه گذاری در بین کاربران ایرانی افتتاح حساب پس انداز بانکی بود. در حال حاضر میزان سود تعهدی این حساب ها به حدی کم است که حتی برای حفظ ارزش دارایی های پولی نسبت به تورم نیز کافی نیست. به همین دلیل این روش سرمایه گذاری از سبد کاربران حذف شده و جایگزین های بهتری برای آن انتخاب شده است.

دانستن مزایا و مزایای ارز دیجیتال نیز تغییری است تا بتوانید این بازار را با سایر بازارهای مالی مقایسه کنید. علاوه بر این، دستیابی به این شناخت مزیت بزرگ دیگری را برای کاربران و فروشندگان ارز دیجیتال به همراه خواهد داشت. این کار کاربران را با جنبه های منفی تجارت ارز دیجیتال آشنا می کند و می تواند دارایی های دیجیتال خوب را از دارایی های جعلی تشخیص دهد. بنابراین حتی برای کسانی که به این بازار علاقه دارند و ریسک های حضور در آن را پذیرفته اند نیز لازم است با این محدودیت ها آشنا باشند و روند خوبی برای معاملات خود فراهم کنند. علاوه بر این محدودیت ها، باید با ریسک های ارز دیجیتال نیز آشنا شوید و ریسک های کسب و کار خود را کاهش دهید.

معایب ارز دیجیتال چیست؟

در مقاله مزیت های ارزهای دیجیتال اشاره کردیم که نمی توان به طور کلی تمام مزیت های هر ارز را در نظر گرفت. ممکن است در یک ارز دیجیتال مزیتی وجود داشته باشد و در بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر چنین مزیتی وجود نداشته باشد. به هر حال، قدرت و ضعف هر مزیت در ارزهای دیجیتال نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگرچه سرعت تراکنش اتریوم بسیار بالا است، اما سرعت تراکنش در شبکه ارز دیجیتال سولانا چندین هزار برابر اتریوم است. دقیقاً موارد مشابهی برای بررسی معایب ارز دیجیتال وجود دارد.

در ادامه سعی می کنیم مهم ترین معایب بازار ارزهای دیجیتال را برای شما شناسایی کنیم اما مراقب باشید یکی از این ایرادات زیاد نداشته باشید وگرنه ارزهای دیجیتال جدیدی در بازار ظاهر می شوند که این ایرادات را نیز برطرف می کنند.

چالش‌های اصلی تجارت ارز دیجیتال را در پاراگراف‌های زیر بررسی خواهیم کرد:

عدم وجود مقررات قانونی از منفعت به ضرر بزرگ

با این حال، علاقه مندان به ارزهای دیجیتال بسیار کمتر از حد انتظار هستند

دولت ها همیشه می توانند مانع بزرگی باشند.

بازار پر از کلاهبرداری و کلاهبرداری است.

ایمن از پمپ ها و زباله ها و تاب های بزرگ

ایمنی همیشه مورد سوال است.

ارزش ذاتی موضوع مهمی است.

به اندازه کافی گسترده نیست.

عدم پذیرش در جوامع بزرگ

ثبات

چالش های کار با تکنولوژی پیچیده

1- فقدان قوانین نظارتی از مزیت تا ضعف عمده ارز دیجیتال

یکی از معایب ارزهای دیجیتال نبود قوانین و مقررات برای توسعه و تعمیم این بازار است. به عنوان مثال، به هر کسی اجازه می داد تا یک ارز دیجیتال در شبکه بلاک چین ایجاد کند. هیچ تضمینی برای کیفیت و مفید بودن این ارز دیجیتال وجود ندارد و هیچ قانون و مقرراتی برای جلوگیری از ایجاد و توسعه ارز دیجیتال بی کیفیت و به اصطلاح تقلبی وجود ندارد.

اینکه آیا ارز دیجیتال وضعیت خوبی دارد و امکان توسعه آن در آینده توسط خود کاربر تعیین می شود. برخلاف سایر بازارهای مالی، چه بازار سهام و چه بازار ارز، تمامی شرایط و ضوابط طبق قوانین خاصی شکل می گیرد، در بازار ارزهای دیجیتال هیچ اطلاعی از این قوانین وجود نخواهد داشت. این می تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای او باشد.

البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که وجود سازمان و ارگانی که قوانین و مقررات ارز دیجیتال را تنظیم کرده و بازار را کنترل می کند، کاملاً بر خلاف ماهیت این ارزهای رمزپایه است. عدم وجود شخص ثالث و عدم وابستگی به ارگان ها و سازمان های دولتی یکی از ویژگی های اصلی ارزهای رمزنگاری شده است. بنابراین وجود این نقص در بازار ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر خواهد بود. کاربران می توانند با دانستن ویژگی های یک ارز دیجیتال خوب، شرایط لازم را برای تراکنش های خود تضمین کنند تا از کلاهبرداری ها و کلاهبرداری های گسترده در این بازار دور بمانند.

2- طرفداران ارزهای دیجیتال هنوز بسیار کمتر از حد انتظار هستند

یکی دیگر از معایب ارزهای دیجیتال، تعداد کم طرفداران و کاربران فعال در این بازار است. البته، بازار ارزهای دیجیتال طی دهه گذشته رشد و توسعه زیادی داشته است. در حال حاضر اخبار مربوط به  صرافی بیت ارز رمزپایه یکی از پرطرفدارترین اخبار بازار محسوب می شود و هر روز در خبرگزاری های مختلف از آن می شنویم. حتی در ایران خودمان نیز فعالیت‌های بسیار سترده‌ای در مورد ارزهای دیجیتال در حال انجام است. اما آمار و تحقیقات نشان می دهد که تعداد کاربران جهانی فعال در این بازار همچنان بسیار کم است.

به عنوان مثال، تحقیقات در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که تا اواسط سال 2021، تنها 8 درصد از جمعیت این کشور تمایل به حضور در بازار ارزهای دیجیتال داشتند و سرمایه کمی یا زیادی در این بازار سرمایه گذاری کردند. . این نشان می دهد که بازار ارزهای دیجیتال هنوز چالش های زیادی برای تبدیل شدن به یک بازار محبوب و اولویت اصلی برای کاربران دارد.

البته در انتهای این بند لازم است اخبار خوب و جالبی از این بازار به اطلاع شما برسانیم. با توجه به اینکه اکثر کاربران هنوز علاقه ای به ماندن در بازار ارزهای دیجیتال نشان نداده اند. با ورود این گروه کاربری در آینده بنابراین می توان افزایش چند برابری تعداد ارزهای دیجیتال را ممکن دانست. رویدادی که می تواند سرمایه گذاران فعلی بازار ارزهای دیجیتال را در 10 سال آینده به میلیاردرهای جهانی تبدیل کند.

3- دولت ها همیشه می توانند مانع بزرگی باشند

بله، دولت‌ها همیشه می‌توانند مانع بزرگی بر سر راه شکل‌گیری بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال باشند که نمی‌توانند آن را کنترل کنند. این یکی از مهمترین معایب ارز دیجیتال در ایران است. برخلاف نکاتی که در مورد سایر بازارهای مالی مانند بازارهای فارکس و سهام ذکر کردیم، هیچ نظارت دولتی بر بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد. به همین دلیل هیچ سودی از تراکنش های کاربران به دولت ها تعلق نمی گیرد. سودآور نبودن بازارهای ارز دیجیتال به طور پیش فرض برای دولت ها ممکن است دلیلی برای جلوگیری و ممانعت از شکل گیری آنها توسط دولتمردان باشد.

بنابراین یکی از معایب تجارت ارزهای دیجیتال را می توان به بحث های سیاسی و کلان اقتصادی کشورها نسبت داد. به عنوان مثال، دولت چین اخیراً ممنوعیت تجارت ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود اعلام کرده است. در حال حاضر حتی امکان سرویس دهی به کاربران چینی بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال وجود ندارد. هر کشوری بر اساس سیاست اقتصادی خود می تواند چنین تصمیمی بگیرد. گسترش چنین راهکارهایی حتی ممکن است به نابودی بازار ارزهای دیجیتال منجر شود.

4- بازار پر از کلاهبرداری و کلاهبرداری است

یکی دیگر از معایب خرید ارز دیجیتال این است که کلاهبرداری ها و کلاهبرداری های زیادی در این بازار وجود دارد. به دلیل عدم نظارت و کنترل و شرایط بازار شاهد تقلب های زیادی در این امر بوده ایم. وجود هکرها و سارقان در این بازار بسیار قابل قبول است و جالب است بدانید که این کاربران می توانند بدون بررسی قانونی به فعالیت خود ادامه دهند. در نهایت، اگر تمام پول و دارایی های رمزنگاری خود را در این بازار به دلیل کلاهبرداری و کلاهبرداری از دست بدهید، نمی توانید به هیچ سازمانی شکایت کنید.

5- امکان پمپ و دامپ و نوسانات زیاد مزایا و معایب ارز دیجیتال

اگر مقاله فرهنگ لغت ارز دیجیتال را مطالعه کرده باشید، از قبل با مفهوم پمپ و دامپ در این بازار آشنا هستید. پمپ و دامپ نیز یکی از بزرگترین بازندگان در بازار ارزهای دیجیتال است. حتی در زمان معرفی کمبود ارز دیجیتال در ایران نیز می توان بر این نکته تاکید کرد. اگرچه این اتفاق به طور طبیعی در بازار ارزهای دیجیتال رخ می دهد، اما در پشت صحنه یک تقلب بسیار واضح وجود دارد.

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که بررسی معایب خرید ارز دیجیتال می تواند مزیتی برای معامله گران این بازار باشد تا از تقلب و ریسک های بالا در این بازار محافظت کنند. کاملاً واضح است که اکنون می دانید که پمپ و دامپ بیشتر یک کلاهبرداری است تا یک فرصت تجاری برای کسب سودهای کلان در مدت زمان کوتاه. اجتناب از چنین فرآیندی به همه کاربران بسیار توصیه می شود. حتی متخصصان نیز باید سرمایه خود را از این شرایط دور نگه دارند.

6- ایمنی همیشه مورد سوال است

یکی دیگر از معایب خرید ارز دیجیتال ناشناخته ماندن شرایط امنیتی مرتبط با ارزهای دیجیتال است. اگرچه نشریات و خبرگزاری های مختلف تبلیغات بسیار گسترده ای در مورد امنیت بلاک چین و ارزهای رمزپایه ارائه کرده اند و در واقع امنیت به عنوان مزیت اصلی آن در این بازار شناخته می شود و نه به عنوان یک نقطه ضعف، اما شرایط امنیتی ارز دیجیتال همچنان در حال بررسی است. برای کاربران عادی بسیار پیچیده است.

یکی دیگر از چالش های تجارت ارزهای دیجیتال، کمبود ارزش در ارزهای دیجیتال است. در مقاله آموزش بازار فارکس و آموزش و پیش بینی بازار سهام گفتیم که یکی از ویژگی های اصلی یک سهام عالی ارزش آن است. کاربران چنین بازارهایی می توانند در چیزهایی مانند طلا سرمایه گذاری کنند زیرا این چیزها ارزش ذاتی دارند که هرگز از بین نمی روند. اما چنین چیزهایی در بازار مخفی اتفاق نمی افتد.

اگرچه در موارد بسیار نادری مانند استیبل کوین ها، ما شاهد استفاده از چیزهای واقعی مانند پول نقد به عنوان پشتیبان هستیم، اما کتاب های رمزنگاری و بیت کوین با تمام ارزش و مزایایی که اخیراً به کاربران خود داده است، هنوز هم این نقص بزرگ را دارند. مشارکت در اینجا مستثنی نیست. در مقاله بیت کوین چیست آمده است که این ارز در حال حاضر پشتیبانی فیزیکی ندارد و تمامی شرایط وجود آن بر اساس اینترنت و دنیای عادی است.

8- هنوز از محبوبیت کافی برخوردار نیست

یکی دیگر از معایب ارزهای دیجیتال عدم گردش آنهاست. اگرچه کسانی که در این بازار فعال هستند و در طول روز با افراد زیادی که اطلاعات کافی از این بازار دارند در ارتباط هستند، جامعه آماری کاربران ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است، اما در مقایسه با بازارهای مالی مانند بازار فارکس یا حتی طلا. در بازار، تعداد زیادی از کاربران در بازار ارزهای دیجیتال کار می کنند. عدم مقیاس پذیری همیشه می تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای کاربران باشد. همچنین یکی از معایب دیگر عدم گسترش بازار مالی کاهش امنیت آن است.

9- عدم پذیرش در جامعه بزرگتر

شایان ذکر است که یکی از معایب ارزهای دیجیتال عدم پذیرش در جوامع بزرگ است. همانطور که در مقاله ای در مورد ویژگی های بهترین ارز دیجیتال گفتیم، تنها تعداد کمی از کاربران و افراد جامعه مدنی هستند که از ویژگی های بازار ارزهای دیجیتال سود می برند. به همین دلیل است که افراد ثروتمند زیادی مانند ایلان ماسک وجود دارند که می توانند ارز دیجیتال خود را با سرمایه گذاری مبالغ زیاد یا با برداشت آن که می تواند قیمت را کاهش دهد، چندین برابر افزایش دهند. با ایجاد توافقات با ورود کاربران بیشتر به این بازار، درآمد شبکه های ارزهای دیجیتال افزایش یافته و این شرایط دیگر برای افراد ثروتمندی که در این بازار فعال هستند وجود نخواهد داشت.

10- بی ثباتی

یکی دیگر از اشکالات معاملات  بیت ارز دیجیتال، نوسانات این بازار است. نوسانات بسیار بالا در مدت زمان بسیار کوتاه به کاربران اجازه می دهد تا با اشتیاق وارد بازار شوند، ناآگاهی از چنین شرایطی می تواند سرمایه آنها را مانند یک سم مهلک از بین ببرد.

توصیه می کنیم قبل از هر چیز آموزش های لازم برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کنید و با دانش لازم پول خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید. در غیر این صورت، باید آماده باشید که پول گرانبهای خود را از دست بدهید. بازار ارزهای دیجیتال اگرچه سودآوری جالبی دارد، اما پتانسیل زیادی برای از بین بردن پول کاربران دارد.

11- چالش ها هنگام کار با فناوری های پیچیده

چالش کار با فناوری پیچیده و خشن یکی دیگر از معایب خرید ارز دیجیتال است. دقیقا به همین دلیل است که اکثر کاربران این بازار بین 18 تا 35 سال سن دارند. کاربران زیر 18 یا بالای 35 سال معمولاً دانش کافی برای استفاده از فناوری ندارند. همچنین این افراد حوصله کافی برای یادگیری نحوه استفاده از این فناوری ها را ندارند. این امر باعث شده تا تعداد کاربران فعال در این بازار کاهش یابد و سرمایه کمتری وارد بازار ارزهای رمزنگاری شده شود.

در اجرای این فرآیند توسعه ارزهای رمزنگاری شده، می توان با ساده کردن روند کار با آنها، این مشکل را برطرف کرد. ما در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاک چین را به روشی بسیار ساده اثبات می کنیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.