بهترین استفاده را ببرید مسجد جامع اصفهان بهره ببرید

۱۷,۴۲۳ بازديد

 

زرتشتیان نیز با حفظ اعتقاد و اصول پاک نگاه داشتن چهار عنصر مقدس، این رسم خود را متوقف کردند. بسیاری اعتقاد دارند که دوران صفویه تأثیر قطعی و انکارناپذیری بر شکلگیری هویت ایران امروزی داشته و در میان پادشاهان صفوی شاه عباس بیتردید از مقتدرترین و تأثیرگذارترین آنها بوده است. تزیینات برخی از این ظروف که حاصل کار بهترین کارگاههای هنری چین هستند بعدها روی ظروف لعابداری که در کرمان، کاشان یا شهرهای دیگر ایران ساخته میشد تأثیر گذاشت. همچنین ظروف چینی بسیار گرانبهایی که شاه عباس به مقبره جد خود در اردبیل هدیه کرده بود نیز در معرض نمایش هستند. شاهنشین اتاقی است با ارتفاع نسبتاً بلند که معمولاً ارتفاع آن دوبرابر دیگر بخش های حمام بود، در قسمت بالای این ارتفاع، سقف نیمگنبدی قرار میگرفت و چون ارتفاع زیاد بود باعث خنک شدن اتاق میشد. در قسمت غربی پلههایی هست که در نهایت به داخل آب میرسد. قسمت شاه نشین در پشت در تالار آینه قرار گرفته و فضای کوچکی است که نسبت به تالار در سطح بالاتری قرار دارد. در قسمت شرقی پل حوضچهای برای تجمع آب برای مناطق اطراف وجود دارد که در نهایت به کانالها کشیده شده است. در این مرکز تفریحی، چندین نوع آکواریم مختلف با گونههای بسیار متنوع از آبزیان وجود دارد که هم برای کودکان و هم بزرگسالان از جذابترین تفریحات به شمار میرود. این تفریح مهیج برای تمام سنین، از کودکان گرفته تا بزرگسالان بسیار جذاب و دوست داشتنی است و تجربه خیلی جالب و فراموش نشدنی برای شما میشود. در برنامه سفر به کیش بازدید از این آحکواریوم را فراموش نکنید. شاید در دوره او خرافه پرستی رسمیت پیداکرده باشد وبه شکل مراسم جمعی رشد پیدا کرده باشد اما نباید فراموش کرد که شاه عباس با تکیه به منتسب بودن به صوفیه وعلویان توانست مظهر قدرت سیاسی وقدرت دینی را در خودش متمرکز کند.وتنها از این طریق توانست ایران را متحد ومتمرکز سازد.

آنچه عمارت عالی قاپو را در زمره باشکوه ترین عمارت های تاریخی قرار داده، آثار مینیاتوری و گچبری های بی همتای عمارت است ولی جالب است بدانید که یکی از شگفتی های معماری این عمارت شمارِ متفاوت طبقاتش از جهات مختلف ساختمان است؛ از روبرو که تماشا کنید یک کاخ ۲ طبقه ای را می بینید و از پشت کاخ، ساختمانی ۵ طبقه و از طرفین نیز بنایی ۳ طبقه پنداشته می شود اما در کل با احتساب طبقه همکف می توان گفت عمارت عالی قاپو، عمارتی ۶ طبقه است که تالار موسیقی و ایوان آن زیباترین بخش های عمارت هستند. اولین قتلهای زنجیره ای توسط شاه عباس صورت گرفته. فرستاده گورکانیان که بنابر نوشته جهانگیر، امپراتور گورکانی همراه با نقاش و هنرمندی به نام بیشن داس در دربار صفوی حضور داشته با شاه عباس ملاقاتهای متعددی کرده است. به نوشته استاد احمد حامی: با زیاد شدن مردم, چون برای زیستنشان در غارها جا نبود زیر زمین غارکندند و در آن میزیستند و به زیستگاه خود (کند) میگفتند مانند سمرکند(سمرقند) تاشکند, خوکند, قصرکند(قصر قند) و جز اینها. در یزد نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر بافت تاریخی در دل بافت فرسوده جای گرفته و نوسازی قسمتهای فرسوده اجتنابناپذیراست. اما با گذشت زمان، بافت شهری اطرف آن را پر کرد ، بطوریکه در دوران پهلوی ساخت و ساز حومه شهر ی پیرامون آن را فرا گرفت و به تدریج باغ در مرکز شهر یزد قرار گرفت. کلیسای مریم و هاکوپ: ارمنیها در ابتدای ورود به جلفا، کلیسای هاکوپ را ساختند؛ اما به دلیل کوچکی آن اقدام به ساختن کلیسای مریم در مجاورتش کردند. البته بسیاری از گردشگران به محض ورود به شهر اصفهان سریعا اقدام به دریافت نقشه گردشگری این شهر می نمایند تا بتوانند از موقعیت جغرافیایی هر کدام از جاذبه های این شهر آگاه باشند.

چسبیده به دیوار برج, بارو میساختند تا بتوانند از درون بارو پای دیوارهای برج را ببینند. منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Mohammad.Tarem)با وجودی که بزرگان شهر از حمام خان استفاده میکردند، این سازه ساده و زیبا بهنوعی ساخته شده بود که عموم مردم از جمله اقشار کم درآمد نیز بتوانند از آن بهره ببرند.بنای این حمام نیز مثل اکثر حمامهای تاریخی مشتمل بر ورودی، دالان، سربینه، میاندر، گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است. شاه عباس (۹۹۶ ـ ۱۰۳۸ قمری / ۱۵۸۸ ـ ۱۶۲۹ میلادی) که در شانزده سالگی قدرت سیاسی ایران را در دست گرفت با کشوری آشفته مواجه شد که از هر سو مورد تهدید بود. هنر خاتم کاری و منبت کاری بر روی تمامی درب و پنجره ها، نشان از هنرمندانی را می دهد که در آن زمان شاید در هیچ کشوری یافت نمی شد. شاه عباس در طول مدت سلطنتش توانست ایران را از کشوری متزلزل و آشفته به قلمرویی یکپارچه و با ثبات تبدیل کند که در مرکز ارتباطی شرق و غرب نقش یگانهای را برعهده داشته باشد. طبق اسناد و مدارکی که سیاحان و سفرنامهنویسان عصر صفوی حفظ کردهاند، چهارباغ تنها راه ارتباطی باغها و کاخها نبوده، بلکه محل استراحت و آرامش اعیان و عموم مردم بوده است. کاروانسراهای فراوان در سرتاسر ایران نشانی از گسترش راههای ارتباطی در این دوران است.

خانه تاریخی دهدشتی که در سال ۱۳۸۵ به فهرست آثار ملی ایران وارد شده است دارای دو محوطه داخلی و فضای باز است که در هر دو بخش خدمات رفاهی به بازدید کنندگان ارائه میگردد. خیلی ها هم عادت دارند وقتی سر درد و دل شان باز می شود به سراغ پل خواجو و زاینده رود بروند و دردهای دل شان را برای این دو بیرون بریزند. از دیگر نامها میتوان به کندوان اشاره کرد که مسکن مردم در دل کوهها و تپه هایی بوده که با کمی همت و کوشش میتوانستند درون آنها را به گونه هایی دلخواه شکل دهند. این بنای تاریخی که در دل بیابانهای یزد ساخته شده در گذشته محل دفن اموات زرتشتیان بوده است. معاون دادستان یزد گفت که پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمرین به معروف با اعضای یک خانواده، خانمی که اصطلاحا آمر به معروف بود، به سمت یکی از آقایان که به فیلمبرداری این خانم معترض بوده، حملهور میشود و درگیری متقابلی رخ میدهد. امروزه اثری از آب این قنات ها نیست و آب مورد نیاز باغ تنها توسط چند چاه نیمه عمیق تامین می گردد. درود بر شما: انجمن فرزندان ایران بزرگ به شما خوش آمد می گوید.امیدواریم در راستای پاسداری از فرهنگ ایران بزرگ ما را یاری رسانید. چون بابستان سپری شود و زمستان فرا رسد, در هر خانه و هر کوی باید کده هایی برای نگاهداری مردگان بسازند, چندان بزرگ که سر, پاهای کشیده و دستهای گشوده را نیازارد. میترا(مهر): ایزدیست که ستونهای خانه های بلند را نگاهداری کند و تیرکهای آنها را استوار دارد. در قسمت تجاری که در طبقه همکف و زیر همکف قرار دارد انواع پوشاک و کیف و کفش عرضه میشود. این ایوان در قسمت انتهایی کاخ قراردارد و به همین دلیل هم کمتر از سایر بخشها، موردتوجه بازدیدکنندگان قرارمیگیرد.

نماز جماعت یا همان عبادت خداوند، هسته اصلی اسلام بوده و قسمت اصلی ساختمان در خدمت دین در آمده است. با گذشتن زمان در پاره ای از گویشهای ایرانی حرف (د) افتاده و (کن) مانده مانند کن, نزدیک تهران و بروسکن در خراسان و کناب در اردبیل. روستاهایی که با خانه های چینه یی ساخته میشدند, با پیشوند (ورد) نامگذاری میشدند مانند(ورده) نزدیک تهران,ساوه و مهاباد (وردان)خوی (ورداورد)تویسرکان. دیوارهای چینه یی, شاغولی نبودند هرچه بلندتر ساخته میشدند کلفتیشان بیشتر میشد. روستاهایی که با خشت ساخته میشدند, با پسوند(کرد) یا(گرد) نامگذاری میشدند مانند دارابگرد, وروگرد(بروجرد). ایران به مانند ققنوس بار یدگر از خاکستر خویش بر خواهد خاست. افرادی که به موزه میآیند باید با استفاده از میکروسکوپی که در آنجا قرار داده شده این متن نوشته شده را ببینند چون آنقدر ریز است که با چشم به هیچ وجه قابل دیدن نیست. به دیدن یزد اگر میروید… در سفر به اصفهان، پیشنهاد ما این است که حداقل یک هفته را صرف کنید تا بتوانید بهطور کامل از جاذبههای دیدنی این شهر رویایی دیدن کنید و گذری هرچند کوتاه بر تاریخ اعصار گذشته داشته باشید. فکر میکنم چند هفته است طراحی آن با همکاری برخی شرکتهای دانشبنیان آغاز شده است. یکی از مهمترین مضمونهایی که در آثار چند نقاش مختلف تصویر شده است ملاقات شاه عباس با خان عالم، سفیر امپراتوری مغولی هند (گورکانیان) است. نمایشگاه اخیر گرچه سعی کرده است مهمترین نقاط عطف دوران شاه عباس را به طور مختصر مرور کند، اما شاید در برخی جنبهها، مخاطب با کمبود اطلاعات روبهرو باشد. ازآنجایی که مهمترین عامل ترقی سطح تولیدات صنعتی استفاده ازکارگران تعلیم یافته وآزموده میباشد این گونه کارگران قادرخواهندبود به بهترین وجهی ازوسائل وماشین آلات وتاسیسات صنعتی بهره برداری کرده وموجب بالابردن کمیت وکیفیت مواد تولیدی شوند ودرحال حاضر درکارگاههای ماکارگران کارآزموده کمتروجوددارد ونیزعدم اطلاع ایشان موجب کسر تولید وعدم مرغوبیت جنس وخرابی ماشین آلات میگردد ومتاسفانه با وجوداین که درکشورمادانشکده وهنرستانهای فنی برای تربیت مهندسین خبره فراهم است ولیکن کلاسهای حرفه که بتواندکار گران آزموده تربیت نماید تاکنون بوجودنیامدهاست لذاضرورت تاسیس این قبیل کارگاهها ازمدتی قبل ازاحساس ووزارت کار مراتب راطی گزارش شماره ۳۴۰ل ۶۰۸۳ ۱۹-۵-۳۱ باستحضاررساند وازاوایل سال جاری درصددبرآمدوسائلی برانگیزد که دستگاهی نظیر دستگاههای مشابه که درکشورهای مترقی موجوداست درایران تاسیس نماید.

آنگاه ما باید از اینکه توانسته ایم به قیمت سر بریدن آزادی مثلا به بمب اتمی دست پیدا کرده ایم سرافراز باشیم؟ آخوندها هم ممکن است با صرف هزینه های گزاف و بهره بردن از اوضاع خراب اقتصادی جهان ، روزی دست به بمب اتمی پیدا کنند (همچنانکه شاه عباس هم با تیزهوشی و کمک انگلیس ها و یاری برادران شرلی به توپ دور زن دست پیدا کرد و توانست جلوی عثمانی ها بایستد و ما امروز از او سرافراز باشیم که او چه آدم مهمی بوده است.) چه دیدید شاید در این اوضاع و احوال آشفته آخوندها هم دوباره به کمک انگلیسها صاحب بمب اتم شدند و توانستند جلوی خیلی ها بیاستند. چندی بعد، شاه عباس با دریافت کمکهایی از انگلستان، شامل توپ و کشتی جنگی توانست جزیره هرمز در خلیج فارس را از پرتغالیها، رقیب دیرینه انگلیسیها، باز پس بگیرد. درهای این سرسرا هم به اتاقهای هشتضلعی باز میشوند که محل پذیرایی از زنان حرمسرا اختصاص داشته است. در زمان قاجاریه «دار الحکومه» بوده و از اتاقهای اطراف آن به عنوان ادارات دولتی استفاده می شده است. بهبود وضعیت اقتصادی، در طرحهای عظیم شهرسازی و معماری و همچنین شکوفایی هنری این دوران نمود گستردهای پیدا کرده است. همچنین در این زمان اصفهان در بهترین وضعیت آب و هوایی قرار دارد.

چهار ستون وسط بر روی چهار شیر سنگی قرار دارد، طراحی آنها به گونهای است که دو شیر با یک سر نشان داده می شود. در هر طرف ، به جای دیوار از جرزهایی مستطیل شکل که انتهای هر یک از آنها به دو نیم دایره ختم می شده و یک درگاه ارتباطی را در میان خود جای می داده، استفاده شده بوده است. برای آنکه دیوار, شاغولی و با کلفتی کمتر ساخته شود, دیوارها را با خشت(گل شکل گرفته) ساختند. در داستان مشی و مشیانه(نخستین زوج انسانی در استوره های ایرانی) میخوانیم که ایشان به یاری ابزار تیز اهنین, تنه و شاخه ی درختان را بریدند و کلبه ای چوبین ساختند. صحن وسیع مسجد جامع بزرگ یزد، در مجموع ۱۰هزار مترِ مربع مساحت دارد و بیدلیل نیست که آن را مسجد جامع کبیر یزد میخوانند. ۲. مسجد جامع یزد تا قرن سیزدهم هجری وجود داشت. پایههای ساخت این مسجد در زمان ساسانیان بنا نهاده شد اما در آن زمان کاربری آتشکده را داشت. اما اریک، بازدید کننده انگلیسی در این مورد نظر دیگری دارد: «نمایشگاه واقعاً خوبی بود، گوشیها اطلاعات جالبی ارائه میکردند و به طرز مناسبی هم ضبط شده بودند و در حقیقت دارای چند لایه اطلاعات بودند.

از این رو برای آشنایی با تصویر او باید به چند تصویر و نقاشی محدود و عمدتاً خصوصی اکتفا کرد. بخشهای شمالی، جنوبی و غربی اتاقهایی رو به حیاط دارند و جبهه شرقی اتاقهایی دو لایه دارد که لایه اول رو به حیاط هستند و لایه دوم پشت این لایه و از منظره حیاط محروم هستند. برای آبیاری بخشهای دیگر باغ از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده شده تا علاوه بر ایجاد فضای مرطوب تا حد امکان از هدر رفتن آب جلوگیری شود. اشاره کنیم. بخشهای مختلفی نیز برای نگهداری گونهها با توجه به اقلیم زیستی آنها در این پارک وجود دارد. در دو گوشة جنوب شرقی و جنوب غربی صحن مسجد دو مدرسه بنام ناصری و سلیمانیه وجود دارد. این بنا دارای دو طبقه با طاقهای زیبا و تزئینات فراوان میباشد که یکی از نمونههای درخشان معماری عصر صفویه به شمار میآید. این مکان یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی اصفهان بوده و بسیار حیف است که اگر به اصفهان سفر کنید و از بازدید از آن غافل شوید. این پارک هم برای قدم زدن یا دوچرخه سواری و هم برای پیک نیک کردن و خوردن چای عصرگاهی انتخاب بسیار مناسب و جذابی میباشد. دلفین ها زندگی گروهی با پیوندهای بسیار عمیق عاطفی خانوادگی و اجتماعی دارند؛ جدا کردن آنها از آبهای آزاد و محیط طبیعیشان تنها برای لذت آدمی و منبع درآمد حتی در راستای توسعه پایدار امری غیر اخلاقی قلمداد می-شود. در داخل، سلسله خیابان هایی که از طرف شمال به جنوب کشیده شده است، با باغچه هایی دلربا قطع می شود، در حالی که ردیف های شرقی-غربی، آبی را که در چهارباغ در زیرزمین گرفته میشود به باغ هدایت میکند، این آب به کار پر کردن استخر می خورد که یازده قدم عرض دارد و از سنگ های چهارگوش ساخته شده است و مرغابی ها و قوها بر سطح این استخر شناورند…

نمایشگاه شاه عباس، سومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاههایی است که موزه بریتانیا به پادشاهان و حکمرانانی اختصاص داده که دنیا را در زمان خود تغییر دادند و تأثیر خود را تا امروز نیز برجای نهادند. ملک شاه در اواخر دوران حکومت خود از قدرت و محبوبیت او هراسناک شد و با تأثیر از همسرش ترکان خاتون که به دنبال به قدرت رسیدن پسرش بود، تصمیم گرفت که خواجه نظام الملک را برکنار کند. در باغ دو خیابان طویل با جهت شمالی-جنوبی و شرقی-غربی ساخته شده است که اطراف آن را درختان کاج و سرو کاشتهاند.عمارت باغ هشتضلعی با نمای آجری همانند عمارت کلاه فرنگی باغ نظر (موزه پارس) ساخته شده است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ بافت تاریخی شهر قزوین از ظرفیتهای مناسب جهت پیشرفت و توسعه شهر است اما محدودیتهایی که در این مناطق برای ساختوسازها اعمال میشود مانع از نوسازی شده و درواقع انگیزه مالکان و ساکنین را در بازآفرینی این منطقه کاهش داده است. پس از راه یافتن به آنجا, باغی پدیدار میشود که دیوارهایش از در و زبرجد پوشیده شده و تختی بلورین نهاده بودند که تندیسی زرین بر آن جای داشت. همانطور که گفته شد چندین کاخ و کلاه فرنگی دیگر وجود داشت که از میان تمام آن ها چندی به یادگار مانده است. برخلاف بسیاری از شاهان و حکمرانان اروپایی، از شاه عباس تصویر و مجسمهای عمومی که او را در حالتهای مختلف نشان دهد وجود ندارد. کاخ چهلستون یکی از بناهای قدیمی دوران صفویان است که برای برگزاری مراسم گوناگون احداث شده است و ویژگیهای معماری ایرانی اسلامی را منعکس میکند. «از آقای حکیمزاده به عنوان یکی از کسانی که زحمت خیلی زیادی برای این نمایشگاه کشیده بود هیچ اسم و اثری در میان نبود، در حالی که او چند سال برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کرد.

برای رفتن به سفرهای تاریخی، شما باید چند شهر را در نظر بگیرید و در مورد آنها تحقیق کنید، سپس یکی از آنها را برای سفر خود انتخاب نمایید. ارتباطات گسترده شاه عباس با اروپا از یک سو و از سوی دیگر با چین و امپراتوری گورکانی توانست وضعیت اقتصادی ایران را به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشد. او توانست مرزها را روشن کند.ارتش درست کند وبا گرد آوری وتقویت فرهنگ وهنر ایرانی مفهوم قومیت وملت ایران را محقق کند. آسمان بی ستون و بدون نگاهدار مادی, مانند یک تخم گرد و کروی است. به برج, پیشتر (برگ) میگفتند که همان (بورگ) زبانهای اروپاییست مانند (هامبورگ).دیرینترین نشستگاه بشری که در دشت شناخته شده, سیلک(سیارک) نزدیک کاشان است. مسجد جامع اصفهان با پلان چهار ایوانی ساخته شده و از آن جا که هنر و معماری 15 قرن دوران اسلامی را در خود جای داده است و یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران می باشد. کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ، کلیسایی تاریخی و متعلق به زمان شاه عباس دوم می باشد که به عنوان مهم ترین کلیسای جلفای نو، مرکزی برای تربیت کشیش ها و خلیفه ها بوده و نقش یک حوزه علمیه مسیحی را داشته است.امروزه کلیسای وانک مرکز خلیفه گری و کانون ارتباط ارمنیان اصفهان و جنوب ایران با جهان است و نزد ارمنیان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. مقرنسهای رنگی با طرح های کمنظیر، سقف کاخ را واقعا چشم نواز کردهاند. این بخش در ضلع غربی میدان نقش جهان امروزی و در محل ساخت کاخ عالی قاپو قرار داشتهاست. در نهایت در سال ۱۲۶۹ در دخمه ای که خودش احداث کرده بود قرار گرفت. بزرگترین خطر در مقابل عباس جوان، امپراتوری عظیم عثمانی در مرزهای غربی بود.

ارزیابی خدمت وخیانت شاه عباس با معیارها ومشکلات امروز راه به جایی نمیبرد. آتشکده اصفهان اثر مهم و به جا مانده از قلب تاریخ یعنی دوران باستان است که در ۶ کیلومتری غرب اصفهان و در سر راه اصفهان به نجف آباد بر روی کوهی بنا شدهاست. محله فهادان یزد از جنوب با بازار، از شمال با محل زنگیان، از شرق با خیابان های مهمی از جمله خیابان مالمیر و خیابان امام خمینی و از غرب نیز با محله کوشکنو احاطه شده است. در تابستان به دلیل آب و هوای گرم، خیلی پیشنهاد نمی کنیم که به یزد سفر کنید مگر اینکه هوای گرم و خشک باعث ناراحتی شما نشود. این معماری باعث میشود موقع پیادهروی متوجه نشویم که داریم دور میدان میچرخیم. متاسفانه به خاطر قرارگیری آتشگاه عوامل طبیعی مانند باد، باران و برف باعث تخریب بخش وسیعی از این سازه شده و امکان تحقیق را برای کاوشگران مشکل کرده است. کد)که مسجد شده.(کده) کوچک شده ی کد است که پسوند واژه های زیادیست مانند آتشکده, اجاره ماشین برای سفر میکده. از این جمله میتوان به آثار نقاشانی مانند رضا عباسی و محمد قاسم و همچنین خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، میرعماد و گوهرشاد دختر هنرمند میرعماد اشاره کرد. دستخط ظریف و زیبای گوهرشاد که خطاطی را از پدر آموخته بود، یکی از آثار جالب توجه این مجموعه است. در راهروی پلکانی آسایشگاه نگهبانان در طبقه فوقانی و دفتر نگهبانی صحن گوهرشاد در سمت جنوبی داخل ایوان و به قرینه در راهروی متصل به شبستان گرم و اتاق اورژانس (درمان و بهداشت) در ضلع جنوبی داخل ایوان قرار دارد. پارک جنگلی ناژوان از جاهای دیدنی اصفهان است که در کرانه زاینده رود و بخش غربی شهر قرار دارد. شهربازی سرپوشیده هم در این مجموعه است. پاساژ ستاره، شهربازی سرپوشیده و سینمای ۵ بعدی و سالن بیلیارد دارد و متشکل از مغازههای مختلفی مثل لباسفروشی و کیف و کفش و مانتوست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.