در آغوش گرفتن نوزادان چه فوايدي دارد؟ روش صحيح بغل كردن

۱۴۵ بازديد

در آغوش گرفتن كودكان تجربه منحصر به فرد و فراموش نشدني است. آيا مي‌دانستيد كه اين احساس گرما و حس خوبي كه منتقل مي‌شود، علاوه بر لذت ظاهري فوايد علمي نيز دارد؟! در اين بخش از جوان ايراني به فوايد در آغوش گرفتن نوزادان پرداخته، همچنين براي شما بيان مي‌كنيم كه چرا برخي از مادران توانايي و روحيه كافي براي محبت كردن و بغل گرفتن نوزادان خود را ندارند.

 

فوايد در آغوش گرفتن نوزادان چيست؟
در آغوش گرفتن و هرگونه تماس فيزيكي با نوزادان فوايد بسيار زيادي دارد كه در اين بخش از جوان ايراني به بررسي آن مي‌پردازيم. از اين فرصت بچه‌داري استفاده كنيد و به نوزادان خود محبت كرده و لذت آن را ببريد.

 

باهوش‌تر كردن بچه‌ها
اگر فرزندان خود را در آغوش بگيريد، مطمئن باشيد كه رشد آن‌ها بيشتر شده تكامل آن‌ها پيشرفت مي‌يابد، زيرا نوزادان ياد مي‌گيرند كه از طريق لمس فيزيكي در ارتباط باشند و از اين طريق به آرامش مي‌رسند.

ترشح هورمون اكسي توسين
در آغوش كشيدن نوزادان باعث ترشح هورمون اكسي توسين مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد اين هورمون كه مملو از عشق و امنيت است با بغل كردن در بدن آزاد مي‌شود. ترشح اين هورمون به رشد مغز و رشد فيزيكي افراد در سنين جواني كمك بسيار زيادي مي‌كند.

رشد عاطفي نوزادان
بچه‌ها كودكان براي رشد خود فقط به مواد مغذي نياز ندارند، بلكه آن‌ها نياز به تماس فيزيكي نيز دارند‌. در آغوش گرفت نوزادان نه تنها براي رشد فيزيكي نوزادان بسيار مفيد است، بلكه براي رشد عاطفي آن‌ها نيز بسيار لازم و ضروري است‌.

انعطاف‌پذيري نوزادان
نوزادان و كودكان در لحظات پريشاني و استرس كورتيزول و آدرنالين در مغز آن‌ها ترشح مي‌شود. ولي كودكان مانند بزرگ‌سالان ياد نگرفته‌اند كه احساسات خود را كنترل كرده و به آرامش برسند. اين هورمون‌هاي استرس‌زا بر سلامت رواني و جسمي كودكان تأثير بسيار منفي مي‌گذارد. بنابراين اگر كودك خود را در آغوش بگيريد، هورمون‌هاي استرس آن‌ها كاهش‌يافته و به انعطاف‌پذيري فرزند خود كمك بسيار زيادي مي‌كنيد.

ارتباط صميمي با نوزاد خود
ازآنجايي‌كه در آغوش گرفتن فرزندتان باعث بهبود اعتماد و كاهش ترس آن‌ها مي‌شود، درنتيجه روابط شما و فرزندتان را نيز تقويت مي‌كند.

تقويت سيستم ايمني
در آغوش گرفتن نوزاد باعث تقويت سيستم ايمني بدن فرزندتان شده و درنتيجه عملكرد مغز بهبود مي‌يابد. درواقع فشار خفيف بر روي سينه باعث تحريك غده تيموس مي‌شود. وظيفه اين غده اين است كه توليد گلبول‌هاي سفيد خون را تنظيم كرده و از عفونت‌ها پيشگيري كند‌.

پيشگيري از بيماري‌هاي روحي رواني
برخي از كودكان دچار استرس، عصبانيت و همچنين آشفتگي‌هاي زيادي هستند. اين احساسات بر روحيه آن‌ها تأثير منفي بسيار زيادي وارد مي‌كند. اگر شما به فرزند خود محبت كافي نكنيد و او را در آغوش نگيريد، عزت‌نفس آن‌ها پايين‌تر آمده و درنتيجه مبتلا به افسردگي خواهند شد‌. بنابراين اگر مشاهده كرديد كه فرزند شما روزهاي بدي را سپري مي‌كند، حتماً او را در آغوش گرفته و به او بگوييد كه چه كمكي مي‌توانيد برايش انجام دهيد.

نكته:

هرچند در آغوش گرفتن فرزندان، خواص بسيار زيادي دارد، اما بايد به آن‌ها آموزش دهيد كه هرگونه آغوشي را نپذيرد. با برخي از افراد برخورد مناسب داشته و از در آغوش كشيدن آن‌ها خودداري كند.جوان ايراني (irjavan.com)

ايجاد امنيت عاطفي

نوزادان شما توانايي درك مفهوم عشق را ندارند تا زماني كه آن را به صورت فيزيكي احساس كنند. اگر كودك خود را در آغوش بگيريد، آن‌ها تازه متوجه مي‌شوند كه دوست داشتن و دوست داشته شدن چه احساس خوبي دارد. بغل كردن براي آن‌ها صداقت، همدلي و اعتماد را هموار مي‌كند. درنتيجه امنيت عاطفي براي كودكان نيز فراهم مي‌شود.

افزايش عزت نفس نوزادان
در آغوش گرفتن و به طور كلي عشق و مراقبت والدين از فرزندان باعث افزايش عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها مي‌شود. درواقع همين در آغوش گرفتن ساده اين قدرت را به آن‌ها مي‌دهد كه با دنياي بيرون تعامل بهتري داشته باشند.

تقويت درك متقابل
در آغوش گرفتن فرزندتان باعث مي‌شود كه از شما الگو گرفته و مهارت همدلي درون آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند. درنتيجه روابط بين فردي آن‌ها ارتقا بسيار زيادي پيدا خواهد كرد. كودك شما ياد مي‌گيرد كه به هيجانات و نگراني‌هاي ديگران توجه كرده و قدرت درك متقابل آن‌ها افزايش پيدا مي‌كند.

رفتار بهتر كودكان
به صورت غريزي بسياري از مادران هنگامي‌كه فرزندشان كار بدي انجام مي‌دهد، او را تنبيه مي‌كنند. درحالي‌كه اين كار بسيار اشتباه است! پيشنهاد سايت جوان ايراني اين است كه به جاي تنبيه كردن، مي‌توانيد فرزند خود را در آغوش گرفته و به او بگوييد كه هميشه حامي و طرفدار كودك خود خواهيد بود. اما بايد در مورد اين رفتار بد، دلايل خودش را بيان كند و با همديگر به حل اختلافات بپردازيد.

ابراز احساسات خود
به ويژه در يك جامعه اسلامي، افراد به راحتي نمي‌توانند احساسات خودشان را در جمع بيان كنند. غربي‌ها احساسات خود را به راحتي حتي در شلوغي و بين ديگران بيان مي‌كنند. شما بايد بدانيد كه كودكان در محيطي مي‌تواند به رشد كافي برسند كه از محبت كافي برخوردار شوند. يكي از راه‌هاي ابراز علاقه و محبت شما نسبت به كودكتان همين در آغوش گرفتن‌هاي ساده است كه باعث انتقال احساسات مثبت براي فرزندان مي‌شود.

حتي ديده شده برخي از مادران احساس مي‌كنند كه اگر فرزند خود را در آغوش بگيرند، آن‌ها لوس مي‌شوند و بسيار احساساتي در زندگي عمل خواهند كرد. درصورتي‌كه اين‌چنين نيست. كودكاني كه در خانواده از محبت كافي برخوردار هستند و هرازگاهي در آغوش كشيده مي‌شوند، در آينده تصميمات بهتري خواهند گرفت و دچار اشتباهات كمتري مي‌شوند.

 

نوزادان را مجبور به بغل نكنيد!
هيچ‌وقت فرزند خود را مجبور نكنيد كه با وجود بي‌ميلي خودش، فرد ديگري را در آغوش بگيرد. زيرا در اين صورت اين سيگنال را به فرزندان خود منتقل مي‌كنيد كه آن‌ها بايد تسليم خواسته‌هاي افراد ديگر شوند. درواقع اين تصور را به آن‌ها مي‌دهيد كه اقتدار خود و بدنشان در دست اشخاص ديگر است. آن‌ها را مجبور مي‌كنيد كه مطابق ميل ديگران رفتار كنند. درحالي‌كه به فرزندان خود بايد آموزش دهيد كه تنها خودشان مالك بدن خود هستند.

سعي كنيد هنگام در آغوش گرفتن فرزندان، ابتدا از آن‌ها اجازه بگيريد. اين كار شما باعث مي‌شود به كودكتان آموزش دهيد كه رضايت ان ها در روابط احساسي نقش بسيار زيادي دارد. همچنين والدين با احترام و عزت نفس بالا با كودكان خود ارتباط برقرار مي‌كنند‌.

 

هشدار براي در آغوش گرفتن فرزندان
به‌هيچ‌وجه كودك خود را به شدت تكان ندهيد، زيرا باعث آسيب مغزي او شده و درنتيجه ممكن است منجر به مرگ فرزند خود شويد. بنابراين از تكان دادن بيش از حد فرزند خود پيشگيري كنيد! همچنين در اطراف شعله‌هاي آتش و گرماي بيش از حد او را بغل نگيريد.

اگر از پله‌ها بالا و پايين مي‌رويد، حتماً فرزند خود را با دودست نگه داريد و جلوي پاي خود را نيز مدام نگاه كنيد.

از سر و گردن ظريف نوزاد خود حتماً مراقبت كنيد و طوري او را بغل بگيريد كه پاهاي او در زير سينه شما بچسبد. به كودك خود نگاه كرده، لبخند بزنيد و به خواسته‌هاي او توجه كنيد. به عنوان مثال اگر گريه مي‌كند و يا كلافه است، نوزادتان قصد دارد با شما حرف بزند. همچنين اگر از چيزي ناراحت باشد و يا بيماري خاصي داشته باشد نيز مدام گريه مي‌كند. بنابراين آن را به آرامي تكان داده و سعي كنيد در اين مواقع آرامش خود را حفظ كنيد.

 

روش صحيح در آغوش گرفتن نوزادان

توجه كنيد حتي اگر براي نگهداري نوزاد خود از گهواره استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد هر از گاهي فرزند خود را در آغوش بگيريد. البته هيچ‌وقت فرزندان خود را در گهواره به شدت تكان ندهيد، زيرا ممكن است باعث خونريزي مغزي و مرگ او شود. در ادامه اين بخش از جوان ايراني روش صحيح بغل كردن نوزادان را به طور كامل براي شما عزيزان شرح مي‌دهيم.

دقت كنيد كه قبل از بغل كردن نوزاد دستان خود را ضدعفوني كنيد و از تميز بودن آن‌ها مطمئن شويد. سپس يكدست را زير سر او قرار داده و دست ديگر را در زير كمر نوزاد خود بگذاريد. سپس او را كمي از زمين جدا كنيد و به آرامي بغل بگيريد. تا جاي ممكن اجازه ندهيد كه مهمانان فرزند شما را بغل كنند، اما اگر تمايلي به اين كار داشتند به آن‌ها يادآوري كنيد كه بايد دست‌هايشان تميز باشد و مراقب جلوي پايشان نيز باشند. همان‌طور كه مي‌دانيد سيستم ايمني نوزاد هنوز تقويت نشده و با هر نوع ميكروبي ممكن است مريض شود! بنابراين رعايت بهداشت را براي در آغوش گرفتن نوزادان فراموش نكنيد.

 

بهبود رابطه با فرزندان چگونه است؟
در اين بخش از جوان ايراني به چگونگي بهبود ارتباط والدين با فرزند مي‌پردازيم تا بتوانند در كنار همديگر زندگي شادتري داشته باشند.

وقتي شما والدين گرامي پس از يك روز طولاني از سركار به منزل مي‌آييد و يا اين‌كه فرزند شما از مدرسه به خانه برمي‌گردد، سعي كنيد به همديگر سلام كنيد، يكديگر را در آغوش گرفته و از ديدن هم خوشحال شويد. ساعاتي بعد مي‌توانيد با هم يك فيلم خانوادگي تماشا كرده و يا بازي كنيد. در زمان بازي نيز هيجان‌زده شويد و همديگر را در آغوش بگيريد.

از اينكه در كنار هم ديگر هستيد احساس خوشحالي كنيد و به فرزندتان بگوييد كه چقدر به آن‌ها افتخار مي‌كنيد تا عزت‌نفسشان تقويت يابد.

روزهاي تعطيل را با يك صبحانه مقوي شروع كرده و فرزند خود را در آغوش بگيريد، سپس به مكان‌هاي تفريحي برويد.

هميشه به فرزند خود شب بخير بگويد، به هنگام خواب او را بغل بگيريد. سپس اجازه دهيد كه به تنهايي استراحت كند.

اين موارد مي‌تواند به فرزند شما كمك كند تا رفاه و رشد او در زندگي فراهم شده و بتواند به موفقيت‌هاي بيشتري برسد. همچنين در تقويت روحيه شما نيز بسيار مؤثر است و به مرور زمان متوجه خواهيد شد كه در شغل و زندگي خود عملكرد خوبي و موفقيت‌آميزي داريد.

دلايل عدم توانايي مادران براي در آغوش گرفتن كودك

مادراني كه دچار افسردگي هستند، معمولاً توانايي كافي براي در آغوش گرفتن كودك خود را ندارند. درواقع آن‌ها حتي انرژي لازم براي توليد شير و يا توجه كردن به فرزند خود را نيز ندارند. درنتيجه از هر نوع ارتباط با فرزند خود پرهيز مي‌كنند. مادراني كه دچار استرس و اضطراب هستند نيز هيچ علاقه‌اي به در آغوش گرفتن و نگه داشتن كودك خود ندارند. اين‌گونه كودكان در زندگي دچار مشكلات زيادي ازجمله احساس ناامني خواهند شد.

در اين مجله جوان ايراني توصيه‌شده حتي اگر فرزند شما با شير خشك تغذيه مي‌كند، هنگام شير دادن، او را در بغل گرفته و به او شير بدهيد. اين امر براي آرامش كودكان بسيار مفيد است. بسيار ديده شده زنان روستايي هنگامي‌كه از خانه بيرون رفته و در مزرعه كار مي‌كنند، فرزندان خود را به كمر خود مي‌بندند تا آن ارتباط فيزيكي با فرزندشان قطع نشود.

همان‌طور كه مشاهده كرديد در آغوش گرفتن كودكان علاوه بر فوايد جسمي ازلحاظ رواني نيز تأثير بسيار خوبي بر روي افراد مي‌گذارد. اما مادران بايد با تقويت روحيه و سلامتي خود روحيه مناسب را درون خود پرورش دهند.



https://irjavan.com/%d9%81%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%ba%d9%88%d8%b4-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%86-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

خطرات بوسیدن نوزاد BABY تازه متولد شده

1- انتشار راحت و سریع میکروبها

رایج ترین راه برای انتشار میکروبها تماس فیزیکی است و مخصوصا نوزادان در برابر این مسئله بسیار آسیب پذیر هستند. توصیه می کنیم تا حد امکان از دست زدن و لمس بی مورد نوزاد خودداری کنید.

دلیل خر و پف در نوزادان

2- خطرات تنفسی

8 سال طول می کشد تا ریه یک انسان کاملا رشد کند و بالغ شود؛ پس ببینید که سیستم تنفسی نوزاد تازه متولد شده چقدر کوچک و توسعه نیافته است. برای همین هر ویروسی که بتواند بیماری تنفسی را از طریق بوسیدن به کودک منتقل کند برای نوزاد خطرناک است.بوسیدن نوزاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.