پلاستيك چيست؟

۹,۸۷۶ بازديد



پلاستيك به عنوان ماده اي تعريف مي شود كه حاوي عنصر قابل توجهي از مواد آلي با وزن مولكولي بالا است. همچنين به عنوان پليمرهاي زنجيره هاي كربني طولاني تعريف مي شود. اتم هاي كربن به صورت زنجيره اي به هم متصل مي شوند تا مولكول هاي زنجيره بلند را تشكيل دهند.

پلاستيك توسط شيميدان معروف آلماني كريستين شونبين در سال 1846 كشف شد. پلاستيك در واقع به طور تصادفي كشف شد. كريستين در آشپزخانه خود مشغول آزمايش بود و به طور تصادفي مخلوطي از اسيد نيتريك و اسيد سولفوريك ريخت. براي پاك كردن محلول (مخلوطي از اسيد نيتريك و اسيد سولفوريك) پارچه اي برداشت و پس از پاك كردن آن را روي اجاق گذاشت. پس از مدتي پارچه ناپديد شد و پلاستيك ايجاد شد.



درج پلاستيكي

كلمه پلاستيك از كلمه يوناني Plastikos به معناي قالب زدن گرفته شده است. سوخت هاي فسيلي حاوي تركيباتي حاوي هيدروژن و كربن (هيدروكربن ها) هستند كه به عنوان بلوك هاي سازنده مولكول هاي پليمري طولاني عمل مي كنند. اين بلوك هاي ساختماني كه به عنوان مونومر شناخته مي شوند، به يكديگر متصل شده و زنجيره هاي كربني طولاني به نام پليمر را تشكيل مي دهند.


توليد كننده دستگيره هاي پلاستيكي

پلاستيك از تركيبات آلي مصنوعي يا نيمه مصنوعي ساخته مي شود. اين تركيبات متفاوت و متنوع هستند، اما ويژگي هاي مشترك خوردن چكش را دارند. اين بدان معني است كه مي توان از آنها شكل خاصي از مواد جامد تهيه كرد. پلاستيك خاصيت موادي است كه مي توانند به طور مداوم شكل خود را بدون شكستن تغيير دهند. نام پلاستيك نيز از اين خاصيت گرفته شده است.

پلاستيك معمولاً يك پليمر با چگالي بالا است، اما معمولاً حاوي مواد ديگري نيز مي باشد. آنها اغلب مصنوعي هستند و اغلب از مواد پتروشيمي ساخته مي شوند. با اين حال، شرايط محيطي امروزي منجر به ظهور پلاستيك هاي ساخته شده از مواد بازيافتي مانند اسيد پلي لاكتيك از ذرت يا سلولز از الياف پنبه شده است. پلاستيك ها در طيف گسترده اي از محصولات مهندسي مورد استفاده قرار مي گيرند زيرا نسبتا ارزان، آسان براي ساخت، همه كاره و ضد آب هستند. پلاستيك در همه جا استفاده مي شود، از محصولات ساده مانند گيره هاي كاغذ گرفته تا محصولات پيچيده مانند هواپيما.

 

پلاستيك براي چه مواردي استفاده مي شود؟

پلاستيك در حمل و نقل

حمل و نقل ارزان تر و ايمن تر مردم و كالاها براي اقتصاد ما ضروري است، زيرا خودروهاي سبك تر، هواپيماها، كشتي ها و قطارها سوخت كمتري مصرف مي كنند. بنابراين سبكي پلاستيك براي صنعت حمل و نقل ارزشمند است. براي اطلاعات بيشتر لطفا به اين وبلاگ مراجعه كنيد.


پلاستيك و بو

پلاستيك در بسياري از كاربردها در صنعت ساخت و ساز استفاده مي شود. آنها بسيار متنوع هستند و نسبت استحكام به وزن، دوام، صرفه جويي، نگهداري كم و مقاومت در برابر خوردگي را تركيب مي كنند. اين باعث مي شود پلاستيك يك انتخاب اقتصادي و كارآمد در ساخت و ساز باشد.



برنامه هاي كاربردي برق و الكترونيك

در خانه، در محل كار، در محل كار و در بازي، برق بر همه جنبه هاي زندگي ما حاكم است. و هر جا كه برق باشد، پلاستيك پيدا مي كنيم. براي ساخت اين محصول از موم آنتي سونانت نيز استفاده شده است.



پلاستيك در بسته بندي

پلاستيك ماده مناسبي براي بسته بندي كالا است. پلاستيك همه كاره، تميز، سبك، انعطاف پذير و بسيار مقاوم است. اين پلاستيك پرمصرف ترين در سراسر جهان است و در بسياري از كاربردهاي بسته بندي از جمله ظروف، بطري ها، درام ها، سيني ها، جعبه ها، فنجان ها و بسته بندي هاي خرده فروشي، محصولات كودك و بسته بندي هاي محافظ استفاده مي شود.



مزاياي استفاده از بسته بندي پلاستيكي:

قد بلند بودن

بسته بندي مقاوم در برابر كودك

گروه بسته بندي BPF


سه بعدي در دسترس نيست

با توجه به خواص متفاوت پلاستيك، مي توان از آن در بسياري از زمينه ها استفاده كرد. از جديدترين و جالب ترين ها مي توان به حوزه هاي توليد و پرينت سه بعدي اشاره كرد. يا در پاسخ به اين زمينه جديد، پلاستيك هاي چاپ شده را مي توان در ماشين هاي چاپ سه بعدي براي اهداف مختلف استفاده كرد. كاربردهاي مختلف پلاستيك در پرينت سه بعدي بسيار جالب است. اين مواد به طور گسترده در آزمايشگاه هاي نمونه سازي، اسباب بازي ها، گيربكس هاي مكانيكي، پروتزهاي پزشكي و غيره استفاده مي شود.

مهندسان پلاستيك ها را بر اساس ساختار شيميايي ستون فقرات پليمري و زنجيره هاي جانبي طبقه بندي مي كنند. برخي از گروه هاي مهم در اين دسته عبارتند از:

اكريليك

پلي استر-كا

سيليكون

پلي يورتان ها

پلاستيك هالوژن



كاربردهاي ديگر پلاستيك

اتومبيل - سپر، داشبوردها؛ قطعات موتور، صندلي ها و درها

توليد برق - توربين هاي بادي، پنل هاي خورشيدي و امواج

مبلمان - تخت، وسايل منزل

دريايي - قايق و بادبان

پزشكي و مراقبت هاي بهداشتي - سرنگ ها، كيسه هاي بدن، لوله ها، دستگاه هاي دياليز، دريچه هاي قلب، اندام هاي مصنوعي و پانسمان هاي زخم

نظامي - كلاه ايمني، زره بدن، تانك، كشتي جنگي، هواپيما و تجهيزات ارتباطي



انواع پلاستيك

بسته به خواص فيزيكي مرطوب، پلاستيك به دو نوع ترموپلاستيك و ترموست تقسيم مي شود.

ترموپلاستيك: پلاستيكي كه به راحتي در اثر حرارت تغيير شكل داده و به راحتي خم مي شود. پليمرهاي خطي و تركيبي از پليمرهاي خطي و اتصال عرضي در معرض مواد گرمانرم هستند. به عنوان مثال: PVC، نايلون، پلي اتيلن و غيره.

ترموست: پلاستيكي كه پس از قالب گيري مجدد با حرارت دادن نرم نمي شود. پليمرهاي با اتصالات عرضي بالا به عنوان پلاستيك هاي ترموست طبقه بندي مي شوند. به عنوان مثال: باكليت، ملامين و غيره. از باكليت براي كليدهاي برق و ملامين براي كاشي هاي كف استفاده مي شود.


خواص پلاستيك

پلاستيك ها قوي و انعطاف پذير هستند.

آنها هادي ضعيف گرما و الكتريسيته هستند.

پلاستيك بسيار چكش‌خوار است و در اشكال و اندازه‌هاي مختلف وجود دارد.

آنها در برابر خوردگي مقاوم هستند.

آنها در برابر بسياري از مواد شيميايي مقاوم هستند.



بازيافت پلاستيك

بازيافت پلاستيك بسيار مهم است. اگر پلاستيك‌ها در زمان مناسب بازيافت نشوند، با ساير مواد شيميايي يا مواد مخلوط مي‌شوند و بازيافت آن‌ها را سخت‌تر مي‌كنند و به منبع آلودگي تبديل مي‌شوند.

پلاستيك غير قابل تجزيه است و در اثر فعاليت ميكروبي تجزيه نمي شود. براي جلوگيري از اين امر، استفاده از پليمرهاي زيستي يا پليمرهاي زيست تخريب پذير مهم است.

 

مراجعه به ادامه مطلب:https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.