دستگاه کوپلینگ چیست و چگونه کار می کند؟

۱۸ بازديد


کنتاکتور یکی از پرکاربردترین قطعات الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی برای روشن و خاموش کردن مدارهای با توان بالا استفاده می شود. کنتاکتور یک کلید مغناطیسی است که مانند کلیدهای سه فاز معمولی دارای 3 کنتاکت اصلی با جریان برای اتصال تجهیزات و وسایل الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت کمکی برای استفاده در ایجاد مدارهای کنترلی می باشد.

کنتاکتور از دو هسته E یا U شکل تشکیل شده است که یکی ثابت و دیگری متحرک است. هنگامی که جریان از هسته الکترومغناطیسی عبور می کند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود و تغییر نیروی تولید شده توسط میدان الکترومغناطیسی موقعیت کنتاکت ها را تعیین می کند. کنتاکت ها در مدل ها و ظرفیت های مختلف قدرت تولید می شوند. بر خلاف قطع کننده مدار، کنتاکتور برای قطع جریان اتصال کوتاه طراحی نشده است. با الکتنو همراه باشید.

حامل چگونه کار می کند؟

کنتاکت ها در دستگاه هایی استفاده می شوند که نیاز به خاموش و روشن شدن مکرر با اتصال و قطع یک مدار دارند. در این وسایل الکتریکی، کنتاکتور خط منبع تغذیه را که به بار ختم می شود، قطع و وصل می کند. در کنتاکتور یک قسمت از هسته توسط فنر از قسمت متحرک و ثابت جدا شده و تعدادی کنتاکت ایزوله به آن متصل شده و با آن حرکت می کنند. یک سری دیگر از کنتاکت ها به قسمت ثابت هسته متصل می شود. در حالت اتصال، تیغه متحرک کنتاکتور دارای انرژی الکترومغناطیسی ثابت بوده و در تماس دائمی با کنتاکت است.

جریان به طور دائم در سیم پیچی که نیروی مغناطیسی ایجاد می کند نگه داشته می شود و تیغه ای که کنتاکتور را هدایت می کند به حالت اتصال متصل می شود و با فشار مناسب به تماس دائمی متصل می شود. در صورت قطع برق یا قطع جریان در پکیج، منبع اتصال موبایل را مجبور می کند تا به طور خودکار در نقطه قطع قرار گیرد و جریان قطع شود. هنگامی که برق به دلیل کمبود ولتاژ قطع می شود، تیغه ها تحت تأثیر نیروی فنر از کنتاکت های ثابت جدا می شوند و جریان برق موتور را قطع می کنند که به آن رهاسازی کنتاکت می گویند. به عبارت دیگر، برخی از مخاطبین باز بسته می شوند و برخی از مخاطبین بسته باز می شوند. از آنجایی که لازم است جریان یکسانی از تمام کنتاکت های آدرس عبور داده شود، خازن های استاندارد معمولاً دارای سه کنتاکت اصلی در مدار فرمان هستند.

سیم پیچ نیرویی ایجاد می کند که تماس را می بندد. این محفظه یک قاب است که شامل اتصالات و سیم پیچ است. این محفظه ها معمولاً از موادی مانند باکلیت، پلی کاپولاکتام یا (نایلون 6)، ترموست یا ترموست پلیمر ساخته می شوند و برای محافظت و عایق کاری و محافظت از اتصالات در حین اتصال کاربر طراحی شده اند. کنتاکتور اشنایدر الکتریک می تواند اتاق را بپوشاند و تماس کمکی ایجاد کند. این پوشش برای محافظت از کنتاکتور در برابر گرد و غبار، روغن، انفجار و آب و هوای شدید در نظر گرفته شده است.

تفاوت بین تماس کمکی و اصلی

همانطور که گفته شد کنتاکتور از یک کنتاکت اولیه و یک کنتاکت کمکی تشکیل شده است. کنتاکت اصلی و کنتاکت کمکی از نظر ساختار مشابه هستند اما عملکردهای متفاوتی دارند. کنتاکت های اولیه برای قطع و وصل مدارهای الکتریکی ولتاژ بالا استفاده می شود. اما کنتاکت های اضافی وظیفه کنترل و تولید سیگنال های خروجی را دارند. همچنین می توان با استفاده از کنتاکت های اضافی یا اتصال چند کنتاکت به صورت سری یا موازی، دستگاه های دیگری مانند لامپ ها را به کنتاکتور متصل کرد.

تفاوت بین ارتباطات و سوئیچینگ

کانکتورها هنگام اتصال و جدا کردن کنتاکت ها سایش مکانیکی ندارند، بنابراین عمر مکانیکی آنها نسبت به سایر کلیدها بیشتر است. برای واردات قطعات صنعتی کلیک کنید.

حفاظت دستگاه با کنتاکتور راحت تر و قابل اعتمادتر است.

مدارهای کنترل خودکار را می توان با استفاده از کنتاکتورها راه اندازی کرد.

کنترل خودرو با کنتاکتور و کنترل از راه دور مقرون به صرفه تر و ایمن تر است.

با استفاده از کنتاکتورها امکان اتصال و قطع مصرف کنندگان از چندین مکان وجود دارد.

با طراحی مدار مناسب می توان سرعت اتصال و قطع مدار را توسط کنتاکتور افزایش داد.

هنگامی که برق قطع می شود، مدار مصرف کننده نیز قطع می شود و برای راه اندازی مجدد نیاز به راه اندازی مجدد دارد. در نتیجه از خطرات تماس سریع با دستگاه جلوگیری می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.