علت پروستاتیت چیست؟ 5 دلیلی که باید بدانید!

۷۴۲ بازديد


پروستات، غده مهم تولید مثل مردانه، نقش بسیار مهمی در عملکرد جنسی و تولید اسپرم دارد. توجه به سلامت پروستات اهمیت ویژه ای دارد. این به این دلیل است که این اختلالات اندام تأثیر جدی بر زندگی و سلامت مردان می گذارد. این غده در زیر مثانه و جلوی مقعد قرار دارد. در زمان انزال پروستات اسیدیته مایع منی را کاهش می دهد و سطح قلیایی آن را بالا می برد تا شانس لقاح را افزایش دهد. در این مقاله به بررسی علل سرطان پروستات پرداخته ایم. از آنجایی که بیماری پروستات به راحتی قابل تشخیص نیست، اگر دلایل ذکر شده در این مقاله را بدانید. تشخیص این بیماری سریعتر انجام می شود.

1. سابقه ژنتیکی بیماری پروستات. افزایش احتمال عفونت در سایر مردان خانواده

به طور کلی، سابقه خانوادگی بیماری تعیین کننده وضعیت سلامت و بیماری خانواده است. برخی از بیماری ها مانند پروستات ژنتیکی هستند. بنابراین، مرد مبتلا به بیماری پروستات هشداری برای سایر مردان خانواده خواهد بود. این به این معنی نیست که فرد دیگری در خانواده به سرطان پروستات مبتلا خواهد شد: برعکس، احتمال ابتلا به این بیماری در آن فرد بیشتر خواهد بود. از طریق آزمایش ژنتیک می توان تغییرات ژنتیکی مانند احتمال سرطان پروستات یا سایر سرطان ها را پیش بینی کرد.

در واقع سرطان پروستات با جهش در ژن BRCA2 شروع می شود. نقص در جهش های ژنتیکی از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسد. اما گاهی اوقات این جهش ها می توانند خود به خود در بدن ایجاد شوند. به طور کلی تشخیص و درمان زودهنگام بیماری های پروستات با استفاده از داروهایی که در داروخانه ها توسط شرکت های توزیع کننده دارو عرضه می شود، قابل انجام است.

(2) دیابت باعث تغییرات هورمونی و عوارض عصبی و اختلالات پروستات می شود.

دیابت برای مردان مشکلات زیادی دارد که یکی از آنها به خطر انداختن سلامت پروستات است. در واقع، دیابت به طور مستقیم باعث بیماری پروستات نمی شود. دیابت به بسیاری از چیزها مانند هورمون ها و اعصاب در اندام تناسلی آسیب می رساند که در نهایت باعث بروز مشکلاتی در غده پروستات می شود. به عنوان مثال، اختلال در عملکرد مغز باعث ایجاد مشکلاتی در هماهنگی عضلات مربوط به مجرای ادرار و پروستات می شود.

از سوی دیگر، به دلیل ضعف سیستم ایمنی و تغییر در محیط آنتی بیوتیکی در ادرار، افراد دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت های ادراری و پروستات هستند. بنابراین، مردان مبتلا به دیابت باید به طور دوره ای با مراجعه به پزشک، سلامت پروستات را بررسی کنند. در صورت وجود مشکل در این اندام، پزشک می تواند با تجویز آمپول زولادکس همراه با سایر داروها، سلامت پروستات را بازگرداند.

3. پروستاتیت; التهاب ناشی از عفونت در بافت پروستات

التهاب ناشی از عفونت در بافت پروستات پروستاتیت یا پروستاتیت نامیده می شود. رابطه جنسی و بیماری های مقاربتی و بیماری های دستگاه ادراری از عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد پروستاتیت در فرد شوند. اگر ناحیه مثانه عفونی باشد، پزشک با تجویز داروهایی مانند تاوانکس برای از بین بردن عفونت و باکتری به همراه سایر داروها، عفونت مثانه را کنترل می کند.

همچنین بیوپسی پروستات در افراد مشکوک به سرطان و آزمایشات می تواند در برخی موارد منجر به عفونت شود. این وضعیت با علائم مختلفی مانند سوزش در هنگام ادرار، درد در هنگام انزال، تب و لرز و درد در ناحیه تحتانی به خصوص در ناحیه کشاله ران و لگن همراه خواهد بود.

4. عدم تحرک و تحرک; افزایش خطر مشکلات پروستات

عدم تحرک و حرکت منجر به افزایش وزن می شود. افزایش وزن به طور مستقیم با افزایش مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن پروستات (بزرگ شدن پروستات) و پروستاتیت مرتبط است. همچنین فعالیت بدنی نقش مهمی در تنظیم هورمونی دارد. تحرک کم باعث تغییراتی در ترشح هورمون ها می شود که باعث بروز مشکلاتی در پروستاتیت می شود.

داروهایی مانند پروستافیت توسط برخی پزشکان برای جلوگیری از آسیب به غده پروستات تجویز می شود. افراد مستعد ابتلا به بیماری پروستات می توانند با مصرف مکمل های تجویز شده توسط پزشک از بیماری پروستات پیشگیری کنند.

5. چاقی در مردان مسن. علل بزرگ شدن پروستات

چاقی می تواند یکی از دلایل سرطان پروستات باشد. چاقی با هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات در مردان مسن همراه است. هیپرپلازی (Hyperplasia) یا رشد بیش از حد به معنای افزایش تکثیر سلول ها و در نتیجه افزایش تعداد آنهاست. اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون به عنوان آزمایش اولیه برای تشخیص زودهنگام موارد سرطان پروستات استفاده می شود. به طور کلی، سطح PSA در افراد مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات بالا است. اما از سوی دیگر، اگرچه چاقی باعث بزرگ شدن پروستات می شود، اما میزان PSA را در خون کاهش می دهد.

چاقی باعث افزایش حجم خون می شود و PSA در حجم اضافی رقیق می شود. به همین دلیل است که سرطان پروستات در افراد چاق با استفاده از این آزمایش دیر تشخیص داده می شود. از آنجایی که پروستات در زیر مثانه قرار دارد، پروستات بزرگ به مجرای ادرار فشار می آورد و مانع از ادرار می شود. با درک این مشکل، برخی از پزشکان برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات، داروهای دستگاه ادراری و داروهای پروستات را تجویز می کنند.

معاینات منظم و منظم برای پیشگیری و درمان موثر بیماری پروستات

هر یک از عوامل ژنتیکی، چاقی، عفونت، دیابت و عدم فعالیت می تواند باعث بیماری پروستات شود. حفظ سلامت پروستات مستلزم ترکیبی از اقداماتی مانند تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، مراقبت از وضعیت تولید مثل و در صورت لزوم مشورت با پزشک متخصص است. افراد باید با آگاهی از عوامل خطر و اقدامات پیشگیرانه و با اتخاذ یک سبک زندگی سالم، سلامت پروستات خود را حفظ کنند. برای درمان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.