جاذبه های شبانه روزی تبریز

۲۴ بازديد

 شاید در ابتدا کم به نظر برسند، اما تنها در این صفحه بیش از 60 جاذبه را به نمایش گذاشته ایم که می تواند هرکسی را که می خواهد جذب کند. در شهر که جاذبه گردشگری و گردش در برخی محله ها محسوب می شود، نمی توان انتظار دیگری داشت. این شهر دارای ساختمان های زیبایی مانند ائل گلی در مرکز است که توسط طبیعت جالبی مانند ارسباران و پارک ملی کنتال احاطه شده است. تبریز نه تنها مناظر زیبایی دارد، بلکه بازارهای منحصر به فردی نیز دارد. نام بازار باستانی تبریز در سراسر جهان پیچیده است و داستان های بسیاری در خطوط مختلف پنهان شده است.

سعی کرده ایم با تهیه این فهرست از دیدنی های تبریز به بازدیدکنندگان تبریز در ایام نوروز و بهار کمک کنیم. حتی کسانی که فصل زمستان را انتخاب می کنند، با خواندن این صفحه شانسی ندارند. گروهی که تور شبانه تبریز را انتخاب می کنند و کسانی که در طول روز در شهر پرسه می زنند همگی می توانند بر اساس این مقاله سفر تبریز خود را برنامه ریزی کنند. در این صفحه لیست کاملی از مکان ها را جدا کرده ایم و پس از توضیح مختصری تصویر و آدرس را قرار داده ایم. اگر می‌خواهید در مورد چیزی جالب بیشتر بدانید، پس از اولین معرفی، پیوند آن علاقه را بررسی کنید. در تبریز زیبا بگردید و تجربه خود را با گردشی تاپ به اشتراک بگذارید. 

آثار تاریخی و مذهبی

شهر تبریز نقش مهمی در وقایع تاریخی ایران به ویژه در قرون اخیر داشته است. طبیعی است که بسیاری از آثار تاریخی ادوار مختلف در تبریز به جا مانده است. امروزه این آثار به «نقطه گردشگری تبریز» تبدیل شده است. از جمله دیدنی های تبریز، آثار تاریخی مورد توجه علاقه مندان به تاریخ، معماران و علاقه مندان به بناهای قدیمی و داستان های نهفته در آن است. در این بخش ساختمان های باشکوهی وجود دارد که از نظر هنر و معماری جزو بهترین های ایران و جهان هستند.

1. ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یکی از پارک های تاریخی تبریز به یکی از دیدنی های شهر تبدیل شده است. متاسفانه این بنا به خوبی نگهداری نمی شود و در حال تخریب است. قدمت ارگ علیشاه به قرن هشتم هجری، زمانی که ایلخانان بر این شهر حکومت می کردند، برمی گردد و یادآور شکوه این شهر در گذشته است. ارگ علیشاه بلندترین بنای خشتی تبریز است که طاق علیشاه، ارگ تبریز و مسجد علیشاه نیز نامیده می شود. طاق اصلی دژ تبریز از طاق کسری (در میان بناهای باستانی ایران) قوسی‌تر است. به همین دلیل ما آن را اوج فناوری معماری می دانیم. معماران ایرانی در گذشته موفق ترین بوده اند.

2. من - مسجد کبود تبریز

حتی اگر مسجد آبی را ندیده باشید، نام آن را شنیده اید. شهرت این بنا قبل از هر چیز به دلیل گنبد زیبا و سپس به دلیل سنگفرش زیبای آن است. مسجد جهانشاه را به دلیل کاشی‌های فیروزه‌ای رنگی که از قرن نهم میلادی برجای مانده، «آبی» نامیده‌اند. کاشی‌کاری‌ها دارای سبک و زیبایی منحصربه‌فردی است و نشان‌دهنده قله‌های هنری استادان ایرانی است. شرم آور است که این کاشی ها اینقدر زشت برمی گردند و مثل خشت شکسته، هر گوشه آن یک قطعه سفید است. با این حال، به راحتی می توان تصور کرد که آنها چقدر عالی هستند. مسجد کبود حیاط وسیع و مربع شکل دارد و اخیراً محل استقرار فقرا و طلاب علوم دینی بوده است. این مسجد یکی از مکان های تاریخی تبریز است.

3. مسجد جامع تبریز

قدمت مسجد جامع به دوره سلجوقیان می رسد و در نزدیکی بازار تبریز قرار دارد. وقتی در کنار هم از بناها و «جاهای دیدنی تبریز» دیدن می کنید، به خوبی می توانید شهر قدیمی تبریز را تصور کنید. بازارها، ساختمان ها و مساجد حکایت از شهری مدرن با بهترین امکانات دارند. مسجد تازه پخته یامه نیز دچار زلزله شد و بخشهای مهمی از آن ویران شد، اما شکوه بنای خشتی آن همچنان مانند تمام بناهای خشتی دوره سلجوقی چشم را به خود جلب می کند. گلدسته های مسجد که از شاهکارهای معماری ایرانی بوده، همچنان پابرجاست.

4. مسجد معلم و طلاب تبریز

مسجد استاد و شاگرد تبریز تنها نتیجه سلطنت آل چوبان (خاندان مغول) است که در قرن سیزدهم میلادی به مدت 5 سال بر تبریز و نواحی اطراف آن حکومت کردند. حکیم چوپانیان نام مسجد را سلیمانیه گذاشت، اما مردم تبریز نام استاد و شاگرد را برای بنا برگزیدند.

5. کلیسای کاتولیک

شهر تبریز در طول تاریخ ایران، مرکز مذهبی مهمی برای انجام مراسم مختلف بوده و پس از ورود اسلام به ایران، مجتهد معروفی را به وجود آورد. بخشی از جامعه ارامنه ایران در تبریز زندگی می کردند و کلیساهای زیادی برای برگزاری مراسم مذهبی ساختند. کلیسای کاتولیک یکی از بزرگترین کلیساهای ایران است که در دوره قاجاریه (1291) ساخته شده است. ساختمان نمای آجری دارد و زنگ آن در بالکن است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.